Jos Anne ja Marko Torvisen kodissa rikkoutuu huonekalu, sille löytyy nopeasti uutta käyttöä laivapienoismallien rakennusmateriaalina. Niin on käynyt esimerkiksi takapihan pöydälle tai keittiön sälekaihtimille, jotka tipahtivat erään kerran pois paikoiltaan.
– Sälekaihtimista tuli kaksi tykkijollaa, Marko kertoo.
Pienoismallin tekeminen alkaa suunnittelusta ja ideoinnista, jota pariskunta tekee yhdessä. Tiedonkeruu onkin yllättävän suuri osa pienoismallin valmistusta.
– Käymme hyvin pitkän matkan jo ennen kuin ensimmäistäkään tikkua saadaan ristiin, Marko kertoo.
Vuosien saatossa hänestä on tullut varsinainen laivahistorian asiantuntija. Pariskunnan olohuone on täynnä aiheeseen liittyviä kirjoja. Netistäkin tietoa löytyy, mutta Markon mukaan se on kaikista huonoin tietolähde.
– Mutta kirjavinkkejä sieltä löytyy, Anne toteaa.
Vuosien saatossa pienoismalleja on syntynyt monia. Markon osalta 100 kappaleen raja meni rikki jo monta vuotta sitten. Yhdessä pariskunta on tehnyt noin 30 pienoismallia, ja lisää on rakenteilla koko ajan.
Omiksi suosikeikseen Torviset arvioivat 1500-luvun karakki Great Harryn, erään sinisen kuunarin, aikansa nopeimman syvän veden rahtipurjehduslaiva Herzogin Cecilien ja ihanan pikku Iidan.
– Kaikki pienoismallimme ovat sellaisia, joita muut eivät ole tehneet, Marko kertoo.
– Kaikki, mitä teemme, on kiinnostavaa. Laivalla pitää olla hyvä tarina, Anne toteaa.
Teksti ja kuva: Tea Ikonen
Luit juuri lyhyen otteen Sulkava-lehden jutusta. Lue koko juttu Sulkava-lehden numerosta 40/2021. Tilaa lehti täältä tai osta digiversio!