Sulkavan yhtenäiskoulussa erityisopetus järjestyy perusopetuksen lomassa. Tavoitteena on vahvistaa oppilaan taitoja riittävän ajoissa, jotta oppilaat saisivat opetuksesta täyden hyödyn. Mediassa on ollut esillä kouluja, joissa erityisluokat on lakkautettu ja kaikki oppilaat on sijoitettu perusopetuksen piiriin. Opettajat ovat valittaneet stressiä ja riittämättömyyden tunnetta, koska järjestely on johtanut siihen, että kaikille tukea tarvitseville ei ole ollut riittävästi aikaa.
Sulkavan yhtenäiskoulussa erityisopetus on järjestetty siten, että se on nivottu osaksi tavallista koulutyötä. Erityisluokkia ei Sulkavallakaan ole. Sen sijaan Sulkavalla otettiin kaksi vuotta sitten käyttöön 8. ja 9. luokkalaisten Jopo-ryhmä, johon erityisosaamista omaavat nuoret voivat hakea. Ryhmään mahtuu noin 8 – 9 nuorta. Tyypillisesti ryhmään valittavat ovat lahjakkaita kädentaidoissa, teknisissä töissä ja visuaalisessa hahmotuksessa. Taidot jäisivät piiloon, jos heidän pitäisi keskittyä vain lukemaan.
– Oppilaita motivoidaan käsillä tekemisen kautta. He ovat teknisiä kavereita, toteaa Jopo-ryhmän opettaja Karo Hakkarainen.
Tunnilla istumisen sijaan ryhmäläisillä on noin 4 – 6 tuntia viikossa puu- ja metallitöitä, joissa he suunnittelevat ja työstävät erilaisia esineitä.
– Nuoret saavat tehdä sitä, mikä kiinnostaa. Esimerkiksi, jos autot kiinnostavat, niin tehdään sitä, toteaa Jopo-ryhmän opettaja Karo Hakkarainen.
Jopo-ryhmäläisten opiskeluun kuuluu myös työharjoittelua, jolloin he ovat yrityksissä viiden viikon jaksoissa. Työpäiviä on 2 – 3 viikossa.
Tänä vuonna Jopo-ryhmäläiset ovat poikia. Viime vuonna ryhmässä oli myös yksi tyttö.
Erityisopetuksen voi järjestää monella tavoin
Rehtori Aki Virolainen kertoo, että takavuosina Sulkavallakin käytössä ollut erityisluokka integroitiin noin kymmenen vuotta sitten osaksi muuta opetusta. Syynä oli oppilaiden vähäisyys. Jos ryhmäkoko on pieni, valtiolta ei tule riittävästi tukea.
Kolme-neljä vuotta sitten koulussa otettiin käyttöön nykyinen systeemi, jossa ala-asteella työskentelee kiertävä erityisopettaja ja yläluokkien eritysopetusta alettiin suunnitella. Ensin selvitettiin, millaista tukea oppilaat tarvitsevat ja sen jälkeen alkoi pohdita, miten opetus toteutettaisiin.
– Kaksi vuotta sitten siirryttiin joustavaan perusopetukseen, joka toteutuu 8- ja 9-luokkalaisilla Jopo-ryhmän muodossa, toteaa Virolainen.
Haasteita on riittänyt matkan varrella. Virolainen kertoo, että esimerkiksi sitä selviteltiin, minkä aineiden opetuksesta Jopo-ryhmän erityisopettaja vastaa ja milloin vastuu on jollakin muulla opettajalla.
Lue juttu kokonaisuudessaan Sulkava-lehdestä. Tilaa lehti täältä.