REKO-ringissä käydään kauppaa lähiruokatuotteista tuottajien ja asiakkaiden välillä. Tuotteet jaetaan kesäaikaan kahtena maanantaina kuukaudessa ja muuna aikana joka kuukauden viimeisenä maanantaina Sulkavan kirkon viereisellä parkkipaikalla.
Jenna Olin
Sulkavalla toimii lähiruuan myynti- ja jakelumalli REKO-rinki. Vastaavasti useilla muilla suomalaisilla paikkakunnilla on oma REKO-rinkinsä. REKO on lyhenne ruotsinkielisistä sanoista rejäl konsumtion. Suomeksi se tarkoittaa reilua kuluttamista.
Sulkavan REKO-ringissä kauppaa käydään REKO Sulkava -nimisessä Facebook-ryhmässä, johon myyjät ja ostajat voivat liittyä.
Sulkavan REKO-ringin on perustanut paikkakuntalainen Taina Huiskonen vuonna 2020. Huiskonen toimii edelleen Facebook-ryhmän ylläpitäjänä yhdessä Tuula Sorjosen kanssa.
– Ringin perustaminen lähti omasta halustani, sillä halusin mahdollistaa ringin toiminnan. Huomasin, että monessa kunnassa on REKO-rinkejä. Ajattelin, että kun olen digitaalisella alalla ja istun aina tietokoneella, niin Facebook-ryhmän ylläpito käy luontevasti, vaikka en itse ole ruoantuottaja. Minulla oli mielenkiintoa ostaa tuotteita, Huiskonen taustoittaa.
Aktiivisia myyjiä 10 kappaletta
REKO-rinki toimii niin, että lähiruokatuotteiden myyjät tekevät ilmoituksen REKO Sulkava -Facebook-ryhmään ja kertovat mitä myyvät, mihin hintaan ja mitkä ovat maksutavat. Ostajat kommentoivat myyjän päivitykseen, jos haluavat ostaa hänen myymiään tuotteita. Jotkut myyjät ottavat myös tilauksia vastaan esimerkiksi verkkokaupan kautta tai puhelimitse.
Tuotteiden jako myyjältä ostajalle tapahtuu kesäaikaan kahtena maanantaina kuukaudessa ja muuna aikana joka kuukauden viimeisenä maanantaina Sulkavan kirkon viereisellä parkkipaikalla kello 17–17.30.
Viime aikoina REKO-ringin toiminta on hieman hiipunut Sulkavalla. Aktiivisia myyjiä on noin 10 kappaletta. Rekisteröityneitä myyjiä on kuitenkin noin 30. Jäseniä ryhmässä on yhteensä noin 700 jäsentä, mutta kaikki eivät ole aktiivisia.
– Kysyntä ohjaa, eli ne, joilla kauppa käy, niin he myyvät REKO-ringissä. Palvelua kannattaa käyttää ja siihen käydä tutustumassa, että se säilyy, Huiskonen kannustaa.
Sulkavan REKO-ringin jäsenet ovat pitkälti paikallisia, vaikka rinkiä perustettaessa ajateltiin, että se kiinnostaisi erityisesti vapaa-ajan asukkaita.
– Kaupoissakin on luomua ja lähiruokaa. Ehkä sitoutuminen tuotteiden hakuun tiettyyn aikaan on liian sitovaa, Huiskonen toteaa.
Tarkoitus on myydä tuotteita suoraan tuottajalta asiakkaalle.
– Myyntiin ei voi ottaa mitään jälleenmyytävää tuotetta, Huiskonen painottaa.
– Myyjä voi asettaa myynnille rajoituksia, kuten että myynti toteutuu, jos tilauksia on esimerkiksi 50 eurosta ylöspäin, Huiskonen sanoo.
Erityisesti lihatuotteet suosiossa
Myytävät tuotteet vaihtelevat satokauden mukaan. Tarjonnasta löytyy muun muassa hunajaa, lihaa, kananmunia, jauhoja, valkosipulia, vihanneksia, marjoja, hilloja ja kalatuotteita. Myytävistä tuotteista erityisesti lihatuotteet ovat asiakkaiden suosiossa.
– REKO-rinkien idea olisi myydä vain luomua, mutta pienten paikkakuntien ringeissä ei kannata valita ainoastaan luomua, sillä kauppiaita ei olisi tarpeeksi, Huiskonen kertoo.
Eettisyys ja tieto ruuan alkuperästä ovat REKO-ringin kantavia voimia.
– Ruoka on puhdasta. Tuotteet eivät ole halvempia tai kalliimpia kuin kaupassa. Lisäksi asiakas haluaa maksaa suoraan tuottajalle, Huiskonen summaa.
REKO-ringissä tuotteiden myyminen on useimmiten pieni osa paikallisten tuottajien elantoa.
– He saattavat kiertää REKO-rinkejä esimerkiksi Juvalla ja Savonlinnassa, Huiskonen tietää.