Salla Hyrkäs valmisteli uskonnon oppituntia viime viikolla Sulkavan yläkoululla. Menossa on kansallinen lukuviikko, ja opettaja oli tuonut joukon oppiaineisiinsa sopivia kaunokirjoja oppilaiden luettavaksi. Ensin kuitenkin desinfioidaan kädet.
Koronarajoitukset ja -suositukset ovat olleet koulun arkea jo vuoden ajan. Opettajat ja myös oppilaat ovat joutuneet nopeasti muuttamaan työnkuvaansa ja työtapojaan.
Hyrkäs opettaa uskontoa, psykologiaa ja filosofiaa yläkoulussa ja lukiossa nyt kolmatta vuotta. Hän toimii myös lukion opiskelijakunnan hallituksen ohjaavana opettajana.
– Kyllähän tämä korona-aika on muuttanut käsitystä opettamisesta. Opetusharjoittelussa yliopistolla ei puhuttu todellakaan tällaisesta. On ollut täysin uusi juttu, että oppilaat eivät ole paikan päällä, Hyrkäs toteaa.
– Kun etäopetus viime keväänä alkoi, opettajan piti itsenäisesti suunnitella, miten käytetään kirjoja ja hyödynnetään sähköisiä työvälineita mahdollisimman tehokkaasti. Omassa opeharkassa etäoppimiseen tutustui ainoastaan opiskelijan näkökulmasta. Ja nytkin ne omat opitut toimintamallit piti miettiä uusiksi, kun oppijoina ovat nuoret ja itse on opettaja, Hyrkäs jatkaa.
Lukio ja yläkoulu olivat etäopetuksessa 18.3.2020–13.5.2020 ja 8.3.2021 alkaen kolme viikkoa.
Lisäksi korona-altistusten tai flunssaoireiden vuoksi yksittäisiä oppilaita on ollut kotona etäopetuksessa, kun taas terveet oppilaat ovat olleet koulussa. Tämä on myös vaatinut opettajilta venymistä opetuksen suunnittelussa.
– Kun kahden kuukauden etäopiskelun jälkeen viime keväänä tulimme kouluun, moni käytännön asia piti suunnitella uusiksi. Luokkatiloja järjesteltiin, käsidesiä käytettiin ja istumapaikat oli määrätty. Siivousta oli paljon, siistijät desinfioivat koulun tiloja ja ruokailut porrastettiin. Paljon oli säätämistä, jotta luokat saatiin pidettyä erillään. Pikku hiljaa on kaikkeen totuttu, ja muutokset ovat jo normaaleja. Syyslukukaudella käyttöön otetut maskitkin ovat jo ihan normaalia.
Opettajan tärkein tehtävä on kuitenkin opettaminen. Vaikka työura on Hyrkkäällä alussa ja paljon on uutta, on nuorella opettajalla myös joitain vahvuuksia uusissa olosuhteissa.
– Sähköistä materiaalia on ollut valmiina. Opetussuunnitelma määrittelee opetuksen tavoitteet, mutta opettaja pystyy itse suunnittelemaan työnsä. Opettajanhan on itse kerättävä materiaali tunneille, jos haluaa käyttää kirjasarjojen opemateriaalien lisäksi jotain erikoista.
Paras puoli opettajan työssä Hyrkkään mukaan onkin vapaa ja itsenäinen työ.
– Se on piirre, mikä minua opettajan työssä viehättää. Työn haaste on sen rajaaminen, jotta vapaa-aika ei katoa suunnitteluun.
Tukea omien oppiaineiden opettamiseen Hyrkäs saa muilta aineenopettajilta.
– Esimerkiksi uskonnon opettajilla on oma Facebook -ryhmä, josta olen saanut tukea ja vinkkejä hyvistä tuntisuunnitelmista, Kahoot- ja Quizlet-peleistä, videoista ja podcasteista. Ihan kaikkea ei ole itse tarvinnut etsiä tai tehdä.
Teksti ja kuva: Pirjo Valkasmaa
Tämä on lyhennelmä jutusta. Lue koko juttu Sulkava-lehden numerosta 15/2021. Tilaa lehti täältä tai osta digiversio!