Ssshh, ssshh, ssshh, ssshh, sihauttelee vaskipuhaltimien opettaja Vitoldas Sokolnikas, ja Sulkavan yhtenäiskoulun neljäsluokkalaiset toistavat perässä.
Sama jatkuu erilaisilla hengityksillä ja päristyksillä. Opettaja tekee ensin ja oppilaat toistavat. Joitain lapsia päristely vähän naurattaa.
Sitten lapset avaavat edessään olevat salkut. Niistä paljastuu trumpetteja, käyrätorvia, pasuunoita, tuubia ja baritonitorvia. Puhaltimiin ei kuitenkaan vielä kosketa. Ensin otetaan suukappaleet, ja edellinen kuvio toistuu niiden kanssa. Opettaja puhaltaa suukappaleesta ääniä erilaisilla rytmeillä ja lapset seuraavat. Lopulta kaivetaan esiin itse soittimet ja päästään asiaan.
Näin alkaa Yamaha Class Band -menetelmällä toteutettu musiikintunti, jossa opitaan soittamaan yhdessä orkesterina opettajan esimerkkiä seuraamalla. Sokolnikas on numeroinut nuotit yhdestä viiteen ja näyttää sormilla, mitä nuottia soitetaan. Lapset etsivät äänen puhaltimistaan.
Ensimmäisellä tunnilla valittiin soittimet
Sokolnikas on tullut Sulkavalle Savonlinnan musiikki- ja tanssiopistolta opettamaan vaskipuhaltimien soittoa. Nelosluokan lisäksi hän opettaa kolmatta, viidettä ja kuudetta luokkaa. Tähän mennessä luokat ovat oppineet soittamaan vaskipuhaltimilla jo neljä nuottia. Ensimmäinen tunti oli helmikuun alkupuolella, ja silloin lapset tutustuivat soittimiin.
– Ensimmäisellä kerralla kaikki kokeilivat kaikkia soittimia ja valitsivat kolme mieleisintä, kertoo Sokolnikas.
Valintojen perusteella Sokolnikas jakoi soittimet oppilaille. Joidenkin kanssa piti vähän neuvotella, jos näytti, ettei lapsen mieluisin vaihtoehto toteudu.
– Melkein kaikki saivat kuitenkin eniten haluamansa soittimen, ei tarvinnut tehdä paljon vaihdoksia.
Suosituin soitin oli trumpetti. Sokolnikas arvelee sen johtuvat siitä, että se on vaskipuhaltimista tunnetuin. Orkesterissa onkin eniten trumpetteja.
Lue juttu kokonaisuudessaan Sulkava-lehdestä. Tilaa lehti täältä