Tiistaina Sulkavan lukio sai vieraita Tšekistä. Parisenkymmentä opettajaa ja rehtoria tutustuivat suomalaiseen koulujärjestelmään ja erityisesti erikoislukioihin. Sulkavan lukio oli yksi näistä lukioista.
Tämän viikon tiistaina he tutustuivat Sulkavan yrittäjyyslukioon, keskiviikkona Savonlinnan taidelukioon ja torstaina Rantasalmen lukioon, joka on myös erikoistunut taideaineisiin, erityisesti teatteriin.
– On hienoa, että meidän lukiomme valikoitui näiden lukioiden joukkoon ja saimme esitellä heille meidän omaa erityisosaamista, totesi rehtori Aki Virolainen.
Tšekkiläiset kehuivat Sulkavan lukion yleistä ilmettä ja ilmapiiriä. Vaikka visiitti jäikin lyhyeksi, niin heidän kantansa oli yksimielinen.
– Oppilaat vaikuttavat motivoituneilta ja iloisilta. Heillä vaikuttaa olevan hyvä meininki ja yhteishenki on loistava. Luokissa on iloinen tunnelma.
Puhutaan hetki yrittäjyydestä
Koska Sulkavan lukio on erikoistunut yrittäjyyteen, niin oli totta kai luonnollista, että puhuttiin yrittäjyydestä. Ja sehän on toki muutakin kuin puuduttavaa numeroiden pyörittelyä.
Tutustuminen Sulkavan lukioon ja yrittäjyyslinjaan oli suurimmaksi osaksi ajatusten vaihtoa ja kysymyksiä, joita tšekkiläisillä oli paljon.
Yrittäjyyslinjan johtaja Harri Kautonen kertoi vieraille oman tarinansa siitä, miten hän on päätynyt yrittäjäksi ja opettamaan yrittäjyyden ilosanomaa lukioon.
– Yrittäjyys on myös sitä, että löytää ne omat vahvuutensa, kertoi Kautonen.
Tšekkiläisiä kiinnosti erityisesti se, miten yrittäjyyttä opetetaan ja millaisia kursseja Sulkavan lukio tarjoaa.
– Kaiken kaikkiaan meillä on yhdeksän kurssia yrittäjyyttä, ja ne on jaettu kolmelle vuodelle. Meillä on sekä teoriaa että erilaisia projekteja, joissa oppilaat pääsevät testaamaan taitojaan käytännössä.
Tšekkiläisiä vieraita kiinnosti myös se, miten kaikki käytännössä toimii. Millaisia projekteja oppilailla on ja miten he ovat niihin suhtautuneet? Kautonen kertoi muun muassa kevätmarkkinoista, joka on suurimmaksi osaksi oppilaiden ponnistuksen tulos.
– Jokaisella oppilaalla on omat vahvuutensa. Näiden vahvuuksien pohjalta etsitään jokaiselle oma osa-alueensa, joihin projektissa keskitytään. Se on samalla myös oppimista seuraavaa vuotta varten, sillä markkinoita järjestetään joka kevät.
Vierailuja oppitunneilla
Tšekkiläiset vieraat tutustuvat myös opetustilanteisiin. He vierailivat lukion toisen luokan englannin tunnilla, jossa oppilailla on käytössä läppärit. Tämä herätti kysymyksiä ja vieraat kirjoittivatkin omia muistiinpanojaan ylös.
– Oppilailla on kaikilla läppärit, mutta itse tykkään käyttää vielä kirjaa, kertoi opettaja Seija Kemppinen.
Tunnilla katsottiin Youtubesta video, jonka jälkeen vastattiin aiheeseen liittyviin kysymyksiin. Myöskään tehtävien vastauksia ei enää kirjoiteta liitutaululle vaan ne heijastetaan videotykin kautta kankaalle.
– Kotitehtäviä ei juurikaan enää kirjaan tehdä vaan tehtävät löytyvät digitaalisena versiona.
Lue lisää 11.10.2018 ilmestyneestä Sulkava-lehdestä