Joukko keltaisiin huomioliiveihin pukeutuneita, kypäräpäisiä miehiä häärii Vekaransalmelle nousevan uuden sillan rakenteiden kimpussa. Meneillään on tukirakenteiden porapaalutusta. Valtavan kokoiset teräslevyt odottavat korkeuksiin nostamista, kunhan tukirakenteet ovat ensin paikoillaan. Sillan koosta saa jo hyvän käsityksen, sillä runkoa on pystyssä sekä Sulkavan että Ruokolahden suuntaan.
Vekaransalmen sillasta tulee aikanaan valmistuessaan Suomen viidenneksi pisin. Pituutta sillä tulee olemaan 640 metriä.
Siltaa rakennetaan yhtä aikaa salmen molemmilla reunoilla. Sekä itä- että länsirannalla sillan alkupään välituet ovat jo harjakorkeudessa ja kannattelevat sillan teräksisiä kansirakenteita. Silta on rakenteiltaan liittopalkkisilta, jota kannattelee yhteensä kahdeksan pilaria. Neljä järveen sijoitettavaa pilaria porapaalutetaan.
– Pilarien rakentaminen on aikataulussa. Maasto on kuitenkin tuonut haastetta, koska järven pohjan kalliot olivat ylempänä kuin mitä piti olla. Vedenalaista louhimista ei pitänyt olla lainkaan, mutta nyt sitä on ollut, kertoo työpäällikkö Antti Rämä Graniittirakennus Kallio Oy:stä.
Rämä on kokenut siltamies. Hän muistelee olleensa mukana yli 250 sillan rakentamisessa.
– Kaikki ne ovat olleet erilaisia työmaita. Vesistösillat ovat ihan omanlaisiaan.
Vekaransalmessa kulkee sillan valmistumisenkin jälkeen sekä rahti- että huvialusliikennettä. Sillan virallinen alikulkukorkeus tulee olemaan 24,5 metriä. Lisäksi tulee vielä puolen metrin aallokkovara.
– Laivaväylän molemmin puolin olevien välitukien anturat tehään kasuuneitten avulla. Sillan laivaväylän kohdalle tuleva keskilohko asennetaan kevättalvella proomun päältä tankotunkeilla paikoilleen, kertoo Rämä siitä, miten työ etenee salmen keskellä.
Työmaalla huhkii kaiken kaikkiaan neljä-viisikymmentä miestä. Sillan rakennukseen erikoistuneet ammattimiehet tulevat eri puolilta Suomea, mutta lähiseutujenkin työvoimaa ja työkoneita käytetään.
Vedenalaisen paalutuksen ja kasuunirakenteiden vuoksi salmessa on tehty kesän aikana myös sukellustöitä.
– Elokuun alussa työnnettiin katepillarilla itäpään palkisto paikalleen viimeistä kertaa. Loput teräslohkot asennetaan nostamalla.
Työmaalla olevat nosturit ovat järeää tekoa. Niitä tarvitaan erityisesti 80 – 125 tonnia painavien teräspalkkien paikoilleen nostamiseen. Yhdeksänaukkoisen sillan pisin jänneväli on 120 metriä, ja siltakantta kannattelevien teräspalkkien mitat vaihtelevat kuormituksen ja jännevälin mukaan. Suurimmillaan palkiston korkeus on 5,2 metriä ja matalimmillaan 1,65 metriä. Teräspalkistot kootaan elementeiksi työsillalla ja siirretään laakereille nostureilla.
Kansi valetaan betonista paikan päällä. Valua tullaan tekemään kolmen vuorokauden ajan yhtäjaksoisesti, pienin askelin edeten. Aikataulun mukaan kannen tekoon päästään ensi huhtikuussa.
Salmesta painaa läpi suuri tukkilautta. Rämä pysähtyy kuvaamaan sitä. Kun väylä on vapaa, lossi lähtee suhaamaan salmen vastarannelle. Uuden sillan käyttöönoton myötä sen kulku loppuu tykkänään.
– Lossille vievä tie jätetään paikalleen, jotta mökkiläiset pääsevät kulkemaan. Sillalle pääsyä varteen tullaan rakentamaan pätkät uutta tietä molempiin päihin.
Koko työmaan kustannusarvio on 18,6 miljoonaa euroa, josta sillan osuus on lähes 90 prosenttia. Loput on varattu yhteensä 1,6 kilometrin pituisen tieosuuden rakentamiseen Vekaransalmen rannalle uuden sillan molemmin puolin.
Urakkaan on varattu aikaa kaksi vuotta. Jos kaikki etenee suunnitellusti, ensi vuoden lopussa päästään leikkaamaan nauhoja.
Lue koko juttu viikon 34 Sulkava-lehdestä!