Attendo on vastannut nyt vuoden ajan Sulkavan sosiaali- ja terveyspalveluista. Vuosi on ollut kaikille osapuolille työteliäs, mutta asetetut tavoitteet on kunnan näkökulmasta katsottuna saavutettu.
— Lähtötilanne kilpailutuksellehan oli sotepalvelujen kustannuskehitys, lähipalvelujen säilyttäminen ja budjetoinnin haasteellisuus. Näistä johtuen tehtiin yksimielinen päätös palvelujen kilpailutuksesta kokonaisuutena, summaa kunnanjohtaja Juho Järvenpää lähtötilannetta.
Tätä taustaa vasten katsottuna asetetut kokonaistavoitteet on saavutettu.
— Lähipalvelut on säilytetty sekä taloudellinen tilanne ja budjetointi ovat nyt paremmin hallinnassa.
Vaikka kuntatalous on olennainen asia, kunta on kunnanjohtajan mukaan myös muuta kuin hallinnollinen organisaatio.
— Tärkeää on myös palvelujen toimivuus kuntalaisille, mikä on varmasti puhututtanut paljon kuntalaisia. Toimintamallin hioutuminen vie kuitenkin oman aikansa. Palvelujen saatavuudessa on pysytty sopimuksessa. Tarjolla on myös uusia palveluja kuten esimerkiksi psykiatrian ja geriatrian palveluja omalla paikkakunnalla. Pyrkimys uudella palveluntuottajalla on myös ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon, joka pitemmällä aikajaksolla vähentää kuluja, tähdentää kunnanjohtaja.
Ongelmatilanteita selvitetään
Uuden toiminnan hioutuminen kaikilta osin vie aikaa. Palautetta ovat saaneet niin kunta kuin uusi palveluntuottajakin.
— Yksilötasolla on varmasti voinut olla ikäviäkin kokemuksia. Ongelmatilanteita käydään aktiivisesti läpi muutaman kuukauden välein soteohjausryhmässä, johon kuuluvat kunnan edustaja, Attendon edustaja sekä luottamushenkilöitä, kertoo kunnanjohtaja.
Asiakkaat voivat antaa palautetta myös suoraan Attendoon. Nettisivuilla on osoite, jossa palautetta voi antaa.
— Kyllä palautetta voi toki antaa tänne kuntaankin, ohjaamme sitten niitä eteenpäin tarvittaessa.
Toimialajohtaja Kirsi Pitkälän mukaan Attendo on onnistunut ydintehtävässään ja kuntalaisille on toteutettu hyvinvointia tukevat sosiaali- ja terveyspalvelut.
— Muutosvaihe aiheuttaa aina mielipiteitä puolesta ja vastaan. Saatu palaute on ollut 88 prosenttisesti positiivista. Palautetta tuli vuoden aikana 725 kappaletta.
Lääkäripalveluja on saanut nyt jatkuvasti ja myös uusia palveluja on kuntalaisille tuotu.
Lue lisää Sulkava-lehti to 18.1.2018.