Yrityksiltä vaaditaan vastuullisuutta yhä enenevässä määrin. Pelkkä raha ei enää ratkaisekaan, vaan työntekijät, asiakkaat ja rahoittajat laittavat yhä enemmän painoarvoa sille, miten yritys on vastuuasiansa hoitanut.
Mutta mitä sana vastuullisuus oikeastaan tarkoittaa?
– Kyllä minä liitän vastuullisuuden kestävään kuluttamiseen, siihen, ettei kulutettaisi enempää kuin on pakko. Miellän sen vahvasti siihen, että käytettäisiin lähellä olevia palveluja niin ruuassa kuin muissakin palveluissa, pohtii yrittäjä Taina Huiskonen.
Huiskosen Sulkasuunnittelu-yritys toteuttaa verkkosivuja ja verkkokauppoja sekä tarjoaa graafisen suunnittelun palveluita lähinnä yritysasiakkaille. Hän on itse miettinyt vastuullisuutta omassa yritystoiminnassaan.
– Esimerkiksi itse käytän tai suosittelen asiakkaita käyttämään kotimaisia palveluntarjoajia, kuten webhotelleja, valokuvaajia tai kääntäjiä. Asiakkaani tulevat muilta toimialoilta, ja pystyn vaikuttamaan aika paljonkin siihen, valitseeko asiakas sen kotimaisen hosting-palvelun tai käyttääkö muutenkin kotimaisia yhteistyökumppaneita. Kun käytämme kotimaisia palveluja, on meillä kaikilla parempi mahdollisuus tehdä vastuullisia valintoja. Jos jokainen ajattelee, mistä halvimmalla saa, niin kyllä me köyhdytämme itse itseämme.
Teksti: Tea Ikonen
Kuva: Arkistokuva
Luit juuri lyhyen otteen Sulkava-lehden jutusta. Lue koko juttu Sulkava-lehden numerosta 10/2022. Tilaa lehti täältä tai osta digiversio!