Tervahöyry Mikko odotteli viime viikon tiistaiaamuna kärsivällisesti Sulkavan satamassa, kun miehistö valmisteli sitä lähtöön. Konemestari oli pukannut halkoja konehuoneen uuniin, ja kansimiehistö oli valmiina irrottelemaan köydet laiturista, kunhan kaikki matkustajat olivat ensin kivunneet kyytiin. Aluksen päällikkö Mikko Manka vahti, että kaikki sujuu niin kuin pitää. Risteily Linnavuorelle oli alkamassa.
Mikko on mittaillut Saimaan vesiä jo vuodesta 1914. Savonlinnassa valmistettu höyrylaiva onkin risteilyllä mukana seilanneen Savonlinnan maakuntamuseon johtajan Nikke Kaartisen mukaan maailman viimeinen puurunkoinen tervahöyryalus.
– Moni ei meinaa uskoa, että laiva oikeasti kulkee haloilla! Mutta jos menee konehuoneeseen katsomaan, niin se tosiaankin kulkee,
naurahtaa Kaartinen.
Mikko on ollut 1980-luvulta lähtien Savonlinnan museon museolaivana, ja on tärkeää, että se pääsee myös oikeisiin hommiin.
– Laivat tykkäävät, että niillä ajetaan. Kun niillä liikkuu, huomaa, mitä kaikkea pitää tehdä, kertoo aluksen päällikkö Mikko Manka.
Teksti ja kuva: Hanna Partanen
Lue koko juttu Sulkava-lehden numerosta 31/2020. Tilaa lehti täältä tai osta digiversio!