Valtion talousarvioesityksestä päätettäessä eduskunta lyö lukkoon myös perusväylänpidolle varatut määrärahat. Päällystystyöt ja tiemerkintöjen uusiminen ovat osa perusväylänpitoa.
Pohjois-Savon ELY-keskus käyttää vuonna 2019 päällystetyn tieverkon päällysteiden ja tiemerkintöjen ylläpitoon Itä-Suomessa noin 17 miljoona euroa. Käytettävissä oleva rahoitus on noin miljoona euroa vähemmän kuin edellisenä vuonna ja kuusi miljoonaa euroa vähemmän kuin 2017.
Maanteitä päällystetään Etelä-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa yhteensä noin 210 kilometrin matkalla kuluvan vuoden aikana. Kevyen liikenteen väyliä päällystetään noin 10 kilometriä. Pääosa päällystystöistä kohdistuu vilkkaimmin liikennöidylle tiestölle.
Koko Itä-Suomessa päällystetyn tieverkon pituus on noin 8 500 kilometriä.
Päällystetyn tieverkon ylläpitotyöt muodostuvat teiden uudelleenpäällystystöistä, päällysteiden paikkauksista sekä tiemerkintöjen kunnostamisesta. Päällystystöiden yhteydessä tehdään muutamilla kohteilla myös pieniä tierakenteen parantamistoimenpiteitä.
– Seuraavan kesän päällystyksistä päätetään aina vuodenvaihteessa, kertoi ylläpitovastaava Kimmo Tiikkainen Pohjois-Savon ELY-keskuksesta.
Hän totesi, että paikkaus- ja kunnostustöissä arvioidaan kohteen kiireellisyys.
– Käytössä ovat tietyt kriteerit, joiden avulla kunnostustarve luokitellaan. Kiireellisyyteen vaikuttaa muun muassa se, miten huonokuntoinen tie on sekä tien merkitys; alemmilla teillä ei ole niin suuria liikennemääriä kuin isommilla teillä.
Huonokuntoisten asvalttiteiden kunnostamista sorateiksi on esitetty yhtenä ratkaisuna asvalttipäällysteisten teiden reikiintymiseen.
Rakennuslehden julkaisemien laskelmien mukaan päällystetyn tien kunnostaminen soratieksi on merkittävästi edullisempaa kuin uudelleenpäällystäminen. Esimerkkilaskelmassa kuusi metriä leveän tien uudelleenpäällystys ja pienimuotoinen kunnostus maksaa yhteensä noin 60 000 euroa kilometriltä. Perusteellisemmin tehdyn päällystämisen kunnostuskustannus on noin 70 000–90 000 euroa kilometriltä. Päällystetyn asvalttitien muuttaminen soratieksi maksaa noin 25 000 euroa kilometriltä. Kyseiset hinta-arviot perustuivat Kimmo Tiikkaisen laskelmiin.
Teksti: Sofia Flygare
Lue koko juttu viikon 45 Sulkava-lehdestä! Tilaa lehti täältä!