– Hieno reissu ja oli hieno huomata, miten auttavaisia ruotsalaiset olivat, todella superystävällisiä, totesi palomies Jari Saario. Hän souti Kööpenhaminasta Helsinkiin. Matka kulki Ruotsin rannikkoa pitkin ja Ahvenenmaan saariston halki Suomen rannikolle. Alkuperäisen reittisuunnitelman mukaan soutureitti olisi kulkenut Gotlannin rannikolta Suomen rannikolle, mutta kesän säät tekivät hänelle tepposet.
Perille Helsingin Katajanokalle hän saapui viime keskiviikkona yhdeksän viikon urakan jälkeen. Aikaa yksinsoutuun meni neljä viikkoa ennakko-odotuksia enemmän. Myös soutukilometrejä karttui rutkasti aiottua enemmän.
Syynä matkareitin muutokseen oli Itämerellä koko matkan ajan puhaltanut vastainen ristiaallokko sekä ukkosmyrskyt.
– Pahimmillaan tuuli oli yli 20 metriä sekunnissa, siinä kelissä ei millään veneellä pysty soutamaan suoraan vastatuuleen, Saario totesi.
Keskivauhti 1250 kilometrin matkalle oli noin kolme ja puoli kilometriä tunnissa.
– Aika paljon tuli 15 tunnin päiviä. Ahvenanmaalle tullessaan hän souti peräti 29,5 tuntia yhteen menoon. Ruokatankkauksen hän hoiti soudun lomassa.
– Paino laski reissun aikana 12 kiloa, sitä nyt kirin takaisin.
Mies kertoi soudun olleen keholle rankka.
– Fyysisesti kävi selän päälle. Selkäranka ja lihakset olivat kovilla. Sen sijaan vuorotyöläisenä olen tottunut univajeeseen, joten siitä en kärsinyt. En myöskään nähnyt soutu-unia, hän naurahti.
Hän on töissä Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella. Hän kiittelee työkavereitaan venymisestä ja vuorojen paikkailusta. Syksyn aikana Saario makseleekin kalavelkojaan takaisin tekemällä hänelle lahjoitetut työaikatunnit takaisin.
Saario souti Pauli Parkkisen rakentamalla veneellä
Saario käytti soudussa sulkavalaisen Pauli Parkkisen rakentamaa mahonkivanerivenettä, joka oli varta vasten teetetty reissua varten. Veneellä on pituutta 7,5 metriä ja leveyttä 1,5 metriä. Painoa sillä on 450 kiloa. Soudun aikana painoon tuli lisäystä sekä miehestä itsestään että retkivarusteista. Soutuveneessä on myös kajuutta nukkumista varten.
– Hienon näköinen vene se on. Ruotsalaiset kehuivat sitä kovasti.
Teksti: Sofia Flygare
Lue koko juttu viikon 34 Sulkava-lehdestä!