Soutujen aikaan tapahtuu soutustadionin lisäksi muun muassa kilpasarjojen lähtöpaikalla Hakovirralla sekä retkisoudun yöpymispaikassa Varvirannassa ja taukopaikoissa Varmavirralla ja Kartussa. Ihmisten lisäksi näiden paikkojen välillä liikkuvat veneet, ruoka ja tavarat.
Soutuja edeltävänä keskiviikkoaamuna soutustadionilla on vielä hiljaista. Rannassa odottelee jo muutama kirkkovene seuraavan aamun retkisoutulähtöä. Sulkava-Seuran miehet Jari Mikkonen ja Matti Makkonen kaartavat rantaan autoillaan, joiden perässä trailereissa kulkee kaksi kirkkovenettä. Nämä seuran hallilta tuodut veneet ovat ensimmäiset Sulkava-Seuran 30 kirkkoveneestä, joita liikutellaan soutuviikonlopun aikana soutustadionin ja Hakovirran välillä.
Veneiden ensimmäinen koitos on torstaina soutustadionilta lähtevä retkisoutu. Seuraavaksi veneitä tarvitaan perjantai-iltana Hakovirralla, josta ne lähtevät iltasoudun taipaleelle.
– Ja sitten niitä liikutellaan tarpeen mukaan, kertoo Mikkonen.
Veneet kuljetetaan määränpäähänsä joko trailereilla tai vesitse hinaamalla. Sulkava-Seuran trailereilla pystyy kuljettamaan vain yhden veneen kerrallaan. Letkassa hinaamalla menee helposti kymmenenkin venettä kerrallaan.
Torstaiaamuna soutustadionin rannasta starttaa pakettiauto kohti retkisoudun yöpaikkaa Varvirantaa. Auton perässä kulkee kuomullinen peräkärry, jossa on retkisoutajien tavaroita.
– Meillä on tällainen palvelu, ettei soutajien tarvitse ottaa tavaroita veneeseen, vaan kuljetamme ne heidän puolestaan Varvirantaan, kertoo autoa kuljettava Heikki Nuopponen.
Yksi ajokerta torstaina ja toinen lauantaina riittää kuljettamaan retkisoutajien varusteet Varvirantaan.
– Huippuvuosina tavarat kuljetettiin kuorma-auton vaihtolavakontissa. Kun soutajien määrä on vähentynyt, olisi kuorma-auton vaihtolavalla aika pieni määrä tavaraa, Nuopponen naurahtaa.
Torstaina aamupäivällä kahvilla, teevedellä, mehulla, pullilla ja muilla tykötarpeilla lastattu pakettiauto odottelee kyytiläisiä soutustadionin takana. Retkisoutajat ovat puolisen tuntia aiemmin lähteneet matkaan, ja nyt ovat heidän eväänsä lähdössä maanteitse kohti retkisoudun ensimmäistä taukopaikkaa Varmavirralla.
Kun toimittaja ehtii paikalle, hyppää Sami Auvinen rattiin ja hänen isänsä Kalle pelkääjän paikalle yhdessä toimittajan kanssa. Ruokakuljetus suuntaa ensi töiksi Järvi-Saimaan Palveluiden keittiölle Päiväkeskus Ilonaan. Sieltä otetaan kylmiöstä kyytiin 500 kolmioleipäpakkausta.
– Lämmintä ruokaa lukuun ottamatta kaikki tehdään soutustadionilla, mutta kolmioleivät ovat olleet kylmiössä Päiväkeskus Ilonassa. Lämmin ruoka soutustadionille ja Varvirantaan tulee Juvalta Kruunuherkusta, kertovat Auviset.
Teksti ja kuvat: Tea Ikonen
Lue lisää Sulkava-lehdestä! Tilaa lehti täältä!