Visit Sulkava -kehittämishankkeen keskeisimpinä tavoitteina on ollut kehittää matkailua paikkakunnan omaan luontoon, historiaan, tarinoihin ja perinteisiin perustuen sekä lisätä alueen matkailullista tunnettavuutta ja vetovoimaa myös matkailukauden ulkopuolella. Vaikka hanke loppuu, niin työt jatkuvat silti.
Kolmevuotisen hankkeen tavoitteena on ollut vahvistaa toimijoiden välistä yhteistyötä ja parantaa matkailutuotteiden saatavuutta.
– Visit Sulkava -hankkeen oli tarkoitus kestää vain kaksi vuotta, mutta loppujen lopuksi se venyi kolmeen vuoteen, sillä saimme sille lisäaikaa, kertoo hankevastaava Sanna Eerikäinen.
– On ollut huikeaa olla mukana ja toimia erilaisten ihmisten kanssa.
Sulkavan Matkailu ry:n hallinnoiman hankkeen avulla on kehitetty alueelle matkailutuotteita, joissa paikallistarinat johdattavat matkailijat mukaan kylän elämään. Hankkeen avulla on pyritty myös luomaan matkailullisesti vetovoimaisia tuotteita ja palveluita, jotka tuovat matkailutuloa alueelle, lisäävät yöpymisvuorokausien lukumäärää ja alueen houkuttelevuutta myös matkailukauden ulkopuolella.
– Työmäärä on tullut yllätyksenä. Paljon on saatu aikaan ja työt jatkuvat vielä tämänkin jälkeen, vaikka hanke loppuu.
– Olemme tehneet suunnitelmia ja ideoineet paljon erilaisia tapahtumia ja asioita. Tätä on ollut mielekästä tehdä, sillä olemme saaneet paljon aikaan ja mukana on ollut todella innokkaita tekijöitä.
– Työt kuitenkin jatkuvat vielä.
Eerikäinen kertoo, että hankkeen aikana on perustettu neljä uutta matkailu- tai luontoalan yritystä.
– Ehkä muutkin ovat nähneet upeat luontokohteet ja nähneet mahdollisuuden yrittämiseen. On hienoa, että uskalletaan lähteä yrittämään ja nähdään mahdollisuudet.
Lue juttu kokonaisuudessaan Sulkava-lehdestä. Tilaa lehti täältä.