Enää eivät autot kuulu 90 vuotta täyttäneen Kari Brusinin arkeen, mutta aikoinaan Brusinin autot kuljettivat puu-tavaraa Sulkavalta muun muassa Kuusankoskelle, Varkauteen ja Lappeenrantaan.
Kari Brusinin olohuoneen seinällä on kehyksissä Ammattiautoliitto ry:n kunniakirja, joka myönnetään hyvämaineiselle ammattiautoilijalle.
– Minä olin hyvin iloinen tuosta kunniakirjasta, kun sen sain, Brusin kehaisee.
Kunniakirja on päivätty joulukuulle 1989. Tuona vuonna Brusin oli toiminut kuljetusyrittäjänä 35 vuotta, mutta elämä isojen autojen parissa oli alkanut jo huomattavasti aiemmin.
– Marraskuussa 1942 menin Saresmalle töihin, Brusin muistelee.
Linja-autoliikkeessä hän työskenteli korjaamon puolella, kunnes vuonna 1950 lähti sieltä pois liikemies Eero Jaatisen palvelukseen kuorma-autokuskiksi.
– Ajoin Jaatisella puutavaraa.
Vuonna 1952 Brusin palasi pariksi vuodeksi takaisin Saresmalle, tällä kertaa linja-auton kuljettajaksi.
Ajatus omasta kuljetusliikkeestä
Ajaessaan muiden autoja alkoi Kari Brusinin mielessä kyteä ajatus oman kuljetusliikkeen perustamisesta, varsinkin kun autolla ajaminen oli varsin mukavaa puuhaa ja töitä tuntui riittävän.
– Sanoin vaimolle, että nyt perustetaan oma firma. Vuonna 1954 hommasin liikenneluvat ja aloitin kuorma-autohomman.
Brusinin ensimmäinen auto oli merkiltään Fargo, harmaa lava-auto. Sitä seurasi tumma tai sinisenharmaa Bedford.
– Alun perin olin sora-ajossa. Lisäksi ajoin halkoja ja muuta puutavaraa lava-autolla.
Ensimmäisiä autoja seurasivat Volvot. Brusin omisti kolme neliveto-Volvoa ja sitten teliveto-Volvoja eli autoja, joiden telissä on kaksi vetävää akselia. Sitten oli kolme Volvo 12:ta sekä neljä telivetoista Scaniaa, joita käytettiin puutavara-ajossa.
– Poikani tulivat mukaan, kun saivat kortit. Perustettiin Veljekset Brusin Oy.
Parhaimmillaan yrityksellä oli yhtä aikaa kolme autoa ja kuusi työntekijää: Kari Brusinin lisäksi hänen poikansa Esko, Erkki ja Esa sekä kaksi ulkopuolista työmiestä.
Lue lisää 13.2.2019 ilmestyneestä Sulkava-lehdestä