Veneentekijä Pauli Parkkinen on viime kuukausina työstänyt valtavaa, 230-kiloista yksinsoutuvenettä. Sillä helsinkiläinen Jari Saario aikoo soutaa ensi kesänä Kööpenhaminasta Helsinkiin.
Jari Saario nousi viime kesänä julkisuuteen soudettuaan kahdesti noin 80 kilometrin pituisen matkan Helsingistä Tallinnaan. Ensimmäinen reissu oli yhdensuuntainen, mutta jälkimmäisellä kerralla hän lähti soutamaan takaisin melkein saman tien. Molemmat matkat mies souti yksin, ilman turvaveneitä. Nuo Tallinnan reissut ovat uuden projektin innoittajia.
– Mietin, että eiköhän seuraavalla kerralla kokeilla rajoja kunnolla, Köpiksestä asti.
Tallinnan reissuilla Saarion alla oli Pauli Parkkisen tekemä vene. Sen Saario oli ostanut käytettynä ja hyväksi havainnut. Siksi mies kääntyi Parkkisen puoleen, sillä pidemmälle matkalle hän tarvitse sille soveltuvaa venettä. Saarion toiveiden pohjalta Parkkinen kehitteli uuden mallin kahdeksanpaikkaisen veneen alustalle.
– Onneksi Pauli suostui tekemään veneen.
Reissu vaatii huolellisen valmistautumisen
Saario kaavailee lähtevänsä soutu-urakkaan kesäkuun puoleen väliin mennessä. Veneen hän vie trailerilla Kööpenhaminaan ja sieltä sitten soutaa Suomeen. Soutumatkan Saario arvioi kestävän pari viikkoa. Koko sen ajan hän viettää veneessä.
Matkalle tarvitaan Saarion sanoin rutosti seikkailumieltä, mutta mukaan lähtevät ainakin navigointivälineet, hätälähetin, Ursuitin pelastuspuku veden varaan joutumisen varalle, vesipumppu, jolla merivedestä saa tehtyä juomavettä, paljon ruokaa, vaihtovaatteita ja aurinkovoidetta. Lisäksi veneeseen tulevat aurinkopaneelit ja akku, sillä virtaa tarvitaan muun muassa navigointilaitteisiin. Varusteet tuovat veneeseen 100 kiloa lisää massaa. Sen lisäksi tulee tietysti Saarion oma paino, joten miehellä riittää merellä kiskottavaa.
Lue lisää 6.2.2019 ilmestyneestä Sulkava-lehdestä