Liistonsaareen vievä silta uusitaan lokakuun alkupuolella. Sillan uudistaminen katkaisee liikenteen Liistonsaaren ja mantereen välillä parin vuorokauden ajaksi 9.–11.10. Liistonsaaren yksityistiekunta pyysi sillasta lausuntoa Pohjois-Savon Ely-keskukselta toissa vuonna. Tarkastuksen perusteella sillalle määrättiin painorajoitus ja uusimisvelvoite.
– Sillan kunto on heikko. Se ei kestä esimerkiksi puutavara-autoja, toteaa yksityistiekunnan puheenjohtaja Harri Forss.
Kun tiekunta selvitti Etelä-Savon Ely-keskukselta lupaa sillan uusimiseen, kävi ilmi, että vanhan sillan rakentamisessa on aikoinaan tehty virhe. Se on yhden metrin liian matala.
– Tämä silta on tehty työttömyystöinä 50-luvulla. Silloin ei työttömille annettu työttömyyskorvausta vaan osoitettiin työ. Sääminki laittoi työttömät tänne tekemään siltaa. Kyläläisten piti antaa majoitus, ruoka, hevoset ja kärryt soranajoa varten, Forss kertoo.
Hän itsekin muistaa sen ajan, sillä hän on syntyisin Liistonsaaresta. Nykyisin hänellä on saaressa kesäasunto, mutta talvet hän viettää osittain Espoossa, osittain Savonlinnassa.
Vanha rakennusvirhe pakotti aloittamaan alusta
Vuosikymmeniä sitten tehty rakennusvirhe tarkoitti kuitenkin sitä, että koko siltaprojekti piti aloittaa alusta.
– Ely-keskus päätti sillan aukon uudesta koosta ja koska silta oli tehty virheellisesti, Ely-keskus määräsi että meidän pitää hakea vesilupaa Aluehallintovirastosta.
Forss oli hankkinut lupaa varten tarvittavat lausunnot muun muassa vesiosuuskunnilta, ja AVI:n luvan piti tulla joulukuussa. AVI kuitenkin pyysi lausunnot vielä Sulkavan ja Savonlinnan rajalla sijaitsevan sillan uusimisesta molempien kuntien ympäristölautakunnilta.
– Savonlinnan ympäristölautakunta esitti, että pitäisi tehdä ympäristöselvitys.
Yksityistiekunnan onneksi Ely-keskus ilmoitti, ettei ympäristöselvitystä tarvita, ja AVI lähti jatkamaan hanketta. Silti viivästystä tuli.
– AVI:lla oli määräaikainen työntekijä, jolta loppuivat työt sillä aikaa, kun selvitin Ely-keskuksen kanssa, tarvitaanko sitä ympäristölselvitystä. Projekti siirtyi toiselle työntekijälle ja viivästystä tuli kolme kuukautta.
Siinä vaiheessa siltaprojektille alkoi tulla kiire. Ainut mahdollinen sillan rakentamisajankohta on nimittäin syksy, sillä norppien takia siltaa ei saa tehdä talvella tai keväällä, ja kesällä sen rakentaminen on kielletty, jottei vesi samennu.
– Oli pelko, että projekti siirtyy taas vuodella eteenpäin.
Lue lisää 27.9.2018 ilmestyneestä Sulkava-lehdestä