14.6.2018
Liikuntahallissa kaikui kesäkuun kahdella ensimmäisellä viikolla pienten jalkojen töminä ja iloinen puheensorina. Sporttisleiri aloitti ala-asteikäisten kesäloman vieton vauhdikkaasti.
Sporttisleiri pidettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa. Hyvien kokemusten siivittämänä leiri järjestettiin tänä vuonna uudelleen. Leirin tavoitteena oli tarjota lapsille mukavaa, liikuntapainotteista ohjelmaa. Lapset itse pitivät tärkeänä myös sitä, että samalla näki kavereita.
– Tilausta tällaiselle ala-asteikäisten kesäleirille on näin heti kesäkuussa koululomien alettua. Vanhempien ollessa töissä leiri tarjoaa lapsille kivaa tekemistä aikuisten valvonnassa. Vipinää piisaa ja organisoidusti, kertoi nuoriso-ohjaaja Tarja Lindberg.
Apuohjaajina leirillä toimivat sulkavalaiset nuoret Elina Eskelinen ja Tuomas Piiroinen. Leiriläisiä oli paikalla kesäkuun ensimmäisellä viikolla kahdeksantoista. Seuraavan viikon leirillä määrä oli hieman pienempi, sillä joillakin lapsilla oli silloin jo muuta ohjelmaa.
Lapset pääsivät itse vaikuttamaan leirin ohjelmaan. Liikunnalliset pelit ja leikit olivat Sporttisleirin runkona. Niihin yhdistettiin vaivihkaa esimerkiksi matemaattisia tehtäviä.
– Lapset heittivät tikkaa siten, että ensin summattiin kullekin joukkueella yhteisikä eli laskettiin kaikkien iät yhteen. Sen jälkeen lapset heittivät tikkaa niin, että tikkatulosten yhteissummaksi piti saada ensin mainitulla tavalla laskettu lukema. Tikkataulut sijoitettiin maahan, joten tikanheitto onnistui pienimmiltäkin helposti.
Lapset kokeilivat muun muassa sumo-juoksua ja kupla-jalkapalloa pukeutuneina asianmukaisiin varusteisiin, joilla saatiin kisailuun myös lisähupia. Tavallista jalkapalloakin pelattiin. Yleisurheilukentällä käytiin kokeilemassa yleisurheilulajeja ja nuorisotilassa pelattiin biljardia. Tuplanaruilla hyppääminen toi haastetta naruhyppyyn.
– Aarrearkku-suunnistus kiinnosti lapsia todella paljon. Siihen oli yhdistetty kieltä kehittäviä tehtäviä.
Jokaiselle leiriläiselle annettiin leirin päätteeksi diplomit. Diplomiin oli kirjattu osallistumistodistuksen lisäksi kunkin lapsen yksilöllisiä vahvuuksia liittyen esimerkiksi liikunnallisuuteen, toisten auttamiseen ja positiiviseen asenteeseen.