Sulkavan kunta ottaa rakennuslupien käsittelyssä käyttöön valtakunnallisen, sähköisen asiointipalvelun Lupapisteen. Sen kautta asiakkaat voivat hakea rakennetun ympäristön lupia sekä asioida rakennusviranomaisen kanssa. Myös paperisten hakemusten teko onnistuu edelleen.
Lupapisteen kautta kuka tahansa on saanut jo neuvontapalvelua lupa-asioissa, mutta Sulkavan liityttyä mukaan palveluun, myös hakemusten teko onnistuu sähköisesti.
– Jos joku on aloittamassa rakennushanketta, voi neuvontapalvelun kautta selvittää, mitä asioita hankkeessa on otettava huomioon, ja sitten voi lähteä hakemaan lupaa, kertoo ympäristöpäällikkö ja rakennustarkastaja Heikki Virta.
Lupapiste löytyy osoitteesta www.lupapiste.fi. Linkki palveluun löytyy myös kunnan sivuilta Rakennus ja asuminen -osiosta. Järjestelmään rekisteröidytään ensimmäisen käyttökerran yhteydessä verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Jatkossa palveluun pääsee kirjautumaan sähköpostiosoitteella ja salasanalla, jotka käyttäjä on antanut rekisteröitymisen yhteydessä.
Asiakas voi syöttää Lupapisteeseen hankkeen tiedot ja jakaa muokkausoikeuden hakemukseen myös esimerkiksi suunnittelijalle ja rakentajalle. Lupapisteen kautta asiakas voi seurata suunnittelijan tai rakentajan ja rakennusviranomaisen käymää keskustelua. Palvelun kautta onnistuu myös naapureiden kuuleminen, ja mikäli hankkeeseen tarvitaan lausunto esimerkiksi Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta, näkevät ELY-keskuksen viranomaiset hankkeeseen liittyvät keskustelut ja tiedot suoraan Lupapisteestä.
– Ei siis tarvitse erikseen olla eri tahoihin yhteydessä, vaan kaikki näkyy Lupapisteessä, Heikki Virta sanoo.
Lupa käsitellään normaalisti, ja päätöksen saa lopuksi sähköisesti Lupapisteeseen.
Lue koko juttu torstaina 1.2.2018 ilmestyneestä Sulkava-lehdestä!