Sulkavalla ilmestyvä Sulkavan Kotiseutulehti Oy:n  julkaisema paikallislehti
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Urheilu
  • Kulttuuri
  • Sulkava-lehti
    • Ilmoita lehdessä
    • Tilaa lehti
    • Osoitteenmuutos
  • Digilehti
    • Oma tili
    • Osta Digilehti
  • Yhteystiedot
Uutiset

Kaupassa ollaan joka päivä töissä koronapandemiasta huolimatta – ”Onhan tämä kuin juoksuhaudassa olemista, toivotaan parasta ja pelätään pahinta”

julkaissut Sulkavalehden Toimitus aiheena 10.3.2021

Korona on sulkenut monta paikkaa ja palvelua. Kaikki mahdolliset työt on tehty jo vuoden etänä. Kaupan ala on yksi niitä aloja, jossa työntekijöitä on tarvittu ja tarvitaan joka päivä paikan päällä.

– Pääosin vuosi on sujunut hyvin. Huolta eivät ole aiheuttaneet sen enempää asiakkaat kuin oma hyvinvointikaan, toteaa jo 17 vuotta K-Market Wiljamissa töitä tehnyt Ari Kankkunen koronavuodesta.

Poikkeusaika on tuonut Kankkusen mukaan lieveilmiöitä, joihin tottuu ja jotka tulevat osaksi arkea.

– Onhan tämä kuin juoksuhaudassa olemista, toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Ihan luottavaisin mielin kuitenkin, summaa Kankkunen.

Kaupat ovat epidemian alusta asti kehittäneet palvelujaan vastaamaan tilanteen vaatimuksia. Verkkokauppa, kauppakassit, kotiinkuljetus ja laajennetut aukioloajat ovat tuoneet helpotusta arkeen.

Vaikka korona on vahvistanut kaupan alan arvostusta, myös toinen ääripää on vahvistunut.

Ruokakaupassa työntekijämme ovat saaneet osakseen tunteenpurkauksia, nimittelyä, jopa väkivaltaa, totesi päätoimittaja Veli-Pekka Ääri Yhteishyvä -lehden pääkirjoituksessa 26.1.2021.

Koronasuositusten, kuten turvavälien ja maskien käytön, rikkomisesta huomauttaneet ovat saaneet osakseen murahduksia, mulkoilua, nihkeitä ja loukkaavia reaktioita ja jopa väkivaltaisia uhkauksia. Aiheesta uutisoi HS 1.3.2021.

Sulkavalla asiakkaiden reaktiot koronan aiheuttamiin vaateisiin kaupassa ovat olleet varsin maltillisia.

– Ihmiset ymmärtävät ja käyttäytyvät pääosin hyvin. Lieveilmiöitä tulee joskus esille, enemmän epidemian alkuaikoina. Jotain sanomisia ja katseita asiakkaiden kesken oli, mutta kevään jälkeen asia on kohentunut, kertoo Kankkunen.

Kaupan ovella on ohjeet käyttäytymisestä, ja Kankkusen mukaan ihmiset huolehtivat niistä pääosin hvyin.

– Itse en ole huomauttanut, jos käytös ei ihan räikeää ole ollut. Kassalla tahtoo välit joskus kaventua, ja silloin on pyydettävä asiakkaita odottamaan.

Teksti ja kuva: Pirjo Valkasmaa

Tämä on lyhennelmä jutusta. Lue koko juttu Sulkava-lehden numerosta 9/2021. Tilaa lehti täältä tai osta digiversio!

Avainsanatari kankkunen K-Market Wiljami kaupan kassa kauppa koronasuositusten noudattaminen koronavirusepidemia koronaviruspandemia
Facebook
Edellinen julkaisu

"Kun koirat saavat vapaasti selvittää välejään, arastakin koirasta kasvaa sosiaalinen yksilö" - Viime vuonna valmistunut koirapuisto on ahkerassa käytössä

Seuraava julkaisu

Sulkava ei hyväksy kalastusrajoitusalueiden laajentamista - kunta kannattaa verkkorajoitusajan säilymistä ennallaan ja norpalle vaarallisimpien pyydysten kieltämistä

Facebook


Sulkavalla ilmestyvä Sulkavan Kotiseutulehti Oy:n julkaisema paikallislehti.
Y-tunnus 0167229-8

Hae sivuiltamme

Käy tykkäämässä

Uusimmat

  • Oppilaiden tukiopetus puhutti koulussa 31.1.2023
  • Sulkavaa lautaselle 27.1.2023
  • Sulkava tyrmää litium-kaivoksen 25.1.2023
  • Kotihoidon kriisi väistänyt Sulkavaa 24.1.2023
  • Mies joka haettiin avannosta 20.1.2023

Pikalinkit

  • Etusivu
  • Uutiset
  • Urheilu
  • Kulttuuri
  • Tilaa lehti
  • Yhteystiedot
  • Digilehti

© Sulkava-lehti • Sulkavan Kotiseutulehti Oy • Y-tunnus 0167229-8

Takaisin ylös