Sulkavan asiointipisteessä järjestetään syksyn aikana asiakaskysely, jossa kartoitetaan muun muassa sitä, miksi ja millaisissa asioissa ihmiset asiointipisteessä käyvät.
Kyselyn taustalla on valtiovarainministeriön selvityshanke valtionhallinnon toimitilaverkon ja julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalveluverkon kehittämisestä 2020-luvulla. Asiakaskyselyllä halutaan varmistaa yhteisen asiakaspalvelun ja asiointipisteiden kehittäminen jatkossakin asiakkaan näkökulma huomioiden.
Valtiovarainministeriö on kutsunut kyselyyn 21 asiakasvirraltaan suurinta asiointipistettä. Palveluneuvoja Ulla Heino on iloinen siitä, että Sulkavan asiointip09iste pääsi mukaan.
– Suomessa on noin 200 asiointipistettä, eli oma asiointipisteemme sijoittuu asiakasmäärältään kärkijoukkoihin, hän toteaa.
Heinon mukaan asiointipisteessä käy päivittäin reilut 20 asiakasta, joista suurin osa hoitaa Kelaan liittyviä asioita. Kelan lisäksi Sulkavan asiointipiste tarjoaa poliisin, työ- ja elinkeinohallinnon, verohallinnon, digi- ja väestötietoviraston sekä oikeusaputoimiston palveluja. Moni hoitaakin asiointipisteessä samalla kertaa useamman asian.
– Siitä onkin tullut kiitosta, että yhdessä paikassa voi hoitaa monta asiaa, Heino toteaa.
Heino ja hänen työtään jatkava Anne Simonen toivovat, että asiakkaat vastaisivat aktiivisesti kyselyyn, sillä kyselyn kautta saadaan tietopohjaa asiointipisteiden kehittämiselle sekä palveluiden tarpeelle ja saatavuudelle.
– Asiointipiste on valtakunnallisesti tärkeä palvelu, ja nämä lisääntyvät koko ajan, kun valtion toimipisteverkon uudistaminen sulkee todennäköisesti entisestään viranomaisten omia toimistoja tai supistaa niiden aukioloaikoja, Heino kertoo.
Julkaisemme nettisivuillamme lyhyitä pätkiä jutuistamme. Lue juttu kokonaisuudessaan Sulkava-lehden numerosta 37/2020. Tilaa lehti täältä tai osta digiversio!