Saimaa näkyvissä -yritysryhmähankkeen tavoitteena on muun muassa mukana olevien matkailualan yritysten yhteistyön ja verkostoitumisen kehittäminen sekä palvelutarjonnan lisääminen sesonkikauden ulkopuolelle.
Muiden yrittäjien kanssa oli aiemminkin puhetta, että tällaista pitäisi tehdä. Tottakai sitä haluaa asiakkaita ympärivuotisesti, ei pelkästään sesonkiaikoina, toteaa Salmenahon lomamökkien yrittäjä Taina Hämäläinen.
Hän on yksi viime vuoden lopulla alkaneessa hankkeessa mukana olevista kuudesta matkailu- ja ohjelmapalveluja tarjoavasta yrittäjästä. Salmenahon lomamökkien lisäksi hankkeessa ovat mukana Järvi-Suomen souturetket/Reino Eerikäinen Sulkavalta, Loma-Autio/Markus Luukkonen Puumalasta, Lomalehto/Ilpo Mikkonen Savonlinnasta, Rallin Lomamökit/Kaisa Ralli Sulkavalta ja Villa Kukkapää/Parmed Oy, Pentti Parkkinen Sulkavalta.
Yritysryhmää yhdistää vesistö. Suurin osa hankeyritysten vuokramökeistä sijaitsee Saimaan rannalla, ja myös ohjelmapalveluyritysten toimintaympäristö on suurimmaksi osaksi Saimaalla. Tästä aiheesta juontaa juurensa hankkeen nimi, Saimaa näkyvissä.
– Hankkeen nimen keksivät yrittäjät, paljastaa Sulkavan kunnan toimistosihteeri Maisa Kokki.
Saimaa näkyvissä -yritysryhmähankkeen kautta havitellaan asiakkaita erityisesti Venäjältä, saksankielisestä Keski-Euroopasta ja kotimaasta. Taustalla on stabiili tai vähenevä asiakasvirta Venäjältä maan taloudellisen tilanteen vuoksi. Silti yritykset tietävät Venäjältä edelleen löytyvän asiakaskohderyhmiä, joille mökkiloma, kalastus ja luonnossa liikkuminen ovat lomapaikan valinnassa tärkeitä elementtejä, unohtamatta shoppailua lähikaupungeissa.
Hämäläisen mukaan Salmenahon lomamökeillä ei venäläismatkailijoiden määrä ole kuitenkaan juuri vähentynyt.
– Yhdessä vaiheessa syksyllä oli valtava ryntäys venäläisiä, ja se on vähän laantunut, mutta tälläkin hetkellä meillä on venäläisasiakkaita mökeillä, Hämäläinen sanoo.
Lue koko juttu viikon 2/2020 Sulkava-lehdestä. Tilaa lehti täältä!