Vekaransalmen silta avattiin liikenteelle viime viikon keskiviikkona aamuyöstä ennen kukonlaulua. Samalla painuivat historian kirjat kiinni Vekaransalmen satavuotisen lossiliikenneperinteen osalta.
Vekaransalmen lossin kohtalo on vielä avoinna, totesi työturvallisuus- ja liikennejohtaja Matti Markkanen Finferries Oy:stä.
– Lossin kuljetus Savonlinnaan on tällä hetkellä vuorossa. Siellä sille suoritetaan huoltotelakointi.
Markkanen kertoi, että ELY-keskus kilpailuttaa parhaillaan lauttapaikkoja.
– Kilpailutustilanne on käynnissä, joten odotetaan ELY:n päätöstä. Sen jälkeen tiedetään tarkemmin, mihin Vekaransalmen entinen lossi sijoitetaan.
ELY-keskus suunnittelee julkisen liikenteen reittejä sekä maanteillä että vesistöjen yli.
– Lauttaliikennettä on edelleen, joten losseista on tarvetta. Uusi sijoituspaikka riippuu siitäkin, millaiset reitit ovat jatkossa.
Vesiteitse kulkeva lossi pystytään siirtämään uuteen palvelupisteeseen ajamalla.
Savonlinnassa tehtävä huolto on normaalia ylläpitohuoltoa, jossa kuluvia osia vaihdetaan uusin. Tarvittaessa esimerkiksi myös moottori voidaan uusia.
– Vekaransalmen lossiliikenteen loputtua Saimaalla on yksi lossipaikka vähemmän, joten työntekijöiden kokonaismäärä väheni samalla. Vahvuudesta poistui viisi miestyövuotta. Välillisiä vaikutuksia on myös siten, että lossi työllisti esimerkiksi huoltomiehiä.
Lauttaliikenteen poistuminen herättää nostalgisia tunteita.
– Lossiliikenne on ollut monessa kyläyhteisössä merkittävä osa elämää. Lossit ovat tarjonneet mahdollisuuden liikkumiseen.
Teksti: Sofia Flygare
Lue lisää viikon 43 Sulkava-lehdestä!