Itä-Savon sairaanhoitopiirin sähköisten palvelujen eli Hyvis.fi:n kautta kuntalaiset voivat olla yhteydessä esimerkiksi terveysaseman omahoitajaan tai varata, siirtää tai perua aikoja. Sähköinen asiointi terveydenhuollon kanssa käy milloin vain, myös virka-ajan ulkopuolella.
– Palvelun kautta onnistuu viestinvälitys, ajanvaraus ja lomakkeiden täyttäminen. Sillä sujuvoitetaan vastaanottotoimintaa, kun esitiedot ovat jo valmiina edessä, sanoo Sosterin Hyvis-asiantuntija Ritva Nevalainen.
Sähköiset palvelut löytyvät sivustolta Hyvis.fi, josta voi valita oman alueensa Hyvis-palvelun, eli sulkavalaiset valitsevat Itä-Savon. Hyvikseen on linkki myös Sulkavan sosiaali- ja terveyspalveluiden nettisivustolta, terveys.sulkava.fi:stä.
Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella. Ensimmäisellä kirjautumiskerralla palvelu vaatii rekisteröitymisen. Se kysyy muun muassa sähköpostiosoitetta ja puhelinnumeroa sekä tapaa, jolla asiakas haluaa saada palvelusta ilmoituksia. Lisäksi palvelun käyttö edellyttää sähköisen asioinnin sopimuksen tekemistä Sosterin kanssai.
Hyviksen kautta sulkavalaisetkin voivat varata, siirtää, perua tai tarkistaa aikoja esimerkiksi diabeteshoitajalle, muistihoitajalle tai sairaanhoitajalle. Tällä hetkellä ajanvaraus lääkärin vastaanotolle ei Sulkavalla vielä toimi, mutta Ritva Nevalaisen mukaan myös se on tarkoitus avata kuntalaisille ennen pitkää.
Ajanvarauksen lisäksi Omahyviksessä voi pitää yhteyttä turvallisesti terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Viestit on tarkoitettu kiireettömien asioiden hoitoon korvaamaan puhelimitse tapahtuvia yhteydenottoja. Soittamisen sijaan Hyviksen kautta voi lähettää myös kiireettömän yhteydenottopyynnön.
– Samalla kirjautumisella pääsee myös Omakantaan, josta voi esimerkiksi tarkistaa laboratoriokokeidensa tulokset ja uusia reseptejä, Ritva Nevalainen vinkkaa.
Lue koko juttu torstaina 17.5.2018 ilmestyneestä Sulkava-lehdestä!