Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyi Attendon ja Terveystalon kaupan 14.12. Kaupan myötä Sulkavan sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät Terveystalon hoitoon vuodenvaihteessa.
Terveystalo ilmoitti toukokuussa ostavansa Attendon terveyspalvelut 233 miljoonalla eurolla. Kaupalla on vaikutusta myös Sulkavalle, joka on ostanut sosiaali- ja terveyspalvelunsa Attendolta vajaan kahden vuoden ajan.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto otti heinäkuussa kaupan jatkoselvittelyyn selvittääkseen, aiheuttaako se haitallisia vaikutuksia Suomen terveyspalvelujen markkinoille.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvitysten mukaan Attendo ja Terveystalo tuottavat sote-uudistusta edeltävässä markkinatilanteessa erilaisia palveluja erilaisille asiakasryhmille, eikä yrityskauppa näin ollen olennaisesti estä tehokasta kilpailua julkisen sektorin terveyspalveluiden ulkoistuksissa. Kaupan myötä Sulkavan sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät Terveystalolle vuodenvaihteessa. Attendo puolestaan keskittyy jatkossa tuottamaan ja kehittämään hoivapalveluita Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Sulkavalla Attendon omistukseen jää terveysjätin Mikevalta ostama hoivakoti Tiiterontupa.
Attendon ja Terveystalon kauppa ei Attendon liiketoimintajohtaja Kirsi Pitkälän mukaan vaikuta sote-palvelujen järjestämiseen kunnassa. Kunnan ja Attendon tekemä sopimus siirtyy Terveystalolle sellaisenaan.
Asiakastyytyväisyys-kyselyyn vastattiin laiskasti
Attendo ehti tuottaa Sulkavan sosiaali- ja terveyspalveluja parin vuoden ajan. Sote-palvelujen ostaminen yksityiseltä palveluntuottajalta herätti varsinkin alkuvaiheessa paljon närää.
Syksyn aikana Attendo järjesti asiakastyytyväisyyskyselyn, jossa oli tasan yksi kysymys: ”Kuinka tyytyväinen olet saamiisi terveys- ja sosiaalipalveluihin?”
Kysely toimitettiin Attendon kaikissa Sulkavan yksiköissä: vuodeosastolla, vastaanotossa, neuvoloissa, kotihoidossa, suun terveydenhoidossa, Kissankellossa ja Ilonassa. Vastausaikaa oli kymmenen päivää ja sinä aikana vastauksia tuli 40 kappaletta.
Palautteissa annetaan kiitosta hoitoon pääsystä ja palvelusta, toisissa epäillään lupauksia toiminnan parantamisesta.
– Pienen vastausmäärän vuoksi palautteista ei kovin tarkkaa yhteenvetoa pysty tekemään, mutta sellainen vaikutelma tulee, että ihmiset ovat tyytyväisiä, Pitkälä arvioi.
Lue lisää 20.21.2018 ilmestyneestä Sulkava-lehdestä