Vekaransalmen siltatyömaalle on noussut jo kolme välitukea, jotka alkavat olla harjakorkeudessaan. Myös työsiltaa on rakennettu hyvän matkaa salmen molemmin puolin. Siltaurakkaan on mahtunut myös haasteita.
Lossilla kulkijat ovat pitkin kevättä voineet seurata työsillan valmistumista Vekaransalmen molemmilla rannoilla.
– Työsillasta tulee järeämpi ja leveämpi kuin alun perin on suunniteltu, kertoo työpäällikkö Antti Rämä Graniittirakennus Kalliosta, joka on sillan pääurakoitsija.
Työsillan on nimittäin kestettävä Suomen suurinta mobiilinosturia, joka aikanaan tulee nostamaan siltapalkit paikoilleen. Itäpäähän siltapalkit asetetaan työntämällä kolmelle tukivälille, mutta muilla tukiväleillä ne nostetaan.
– Hieman olemme joutuneet säätämään, missä järjestyksessä teräspalkit asennetaan.
Palkit tulevat Vekaransalmeen ylileveinä kuljetuksina Oulusta.
– Kuljetuksen aikana mm. Sulkava-Vekara tien liikenne pysäytetään kuljetuksen ohituksen ajaksi.
Muutoin rakennustarvikkeet tulevat siltatyömaalle salmen molemmilta puolilta eivätkä ne häiritse juurikaan esimerkiksi lossiliikennettä. Sen sijaan Vekaransalmen itärannan venelaskuluiska on suljettu kesän 2018 ja osin seuraavankin kesän ajan työsillan takia.
Lue koko juttu torstaina 31.5.2018 ilmestyneestä Kesä-Sulkava-lehdestä!