Kuva: Jetro Matilainen
Siltainfo kokosi viime viikon keskiviikkona täpötäyden valtuustosalillisen kuntalaisia kuulemaan asiaa Vekaransalmen sillasta. Tietoa Sulkavan historian suurimman rakennushankkeen etenemisestä tarjoilivat hankkeen projektipäällikkö Jetro Matilainen Liikennevirastosta sekä työmaapäällikkö Antti Rämä, joka edusti pääurakoitsija Graniittirakennus Kallio Oy:tä.
Tähän mennessä puusto siltatyömaalta on kaadettu pois, ja louhetyöt päästään aloittamaan, kun katselmukset ovat valmiina.
– Se on päivien kysymys, Antti Rämä totesi.
Louhetyöt vievät hänen arvionsa mukaan 5-6 viikkoa. Kirkonkylän puoleinen ranta eli itäranta porataan ensin.
Vettä sekoittavat ruoppaukset ja vesistöpengerrykset tehdään vesistön virkistyskauden 15.5.-15.9. ulkopuolella.
– Pyritään siihen, että täytöt ja muut sellaiset työt tehdään ennen toukokuun 15. päivää. Kun virkistyskausi alkaa, me emme koske veteen, Rämä sanoi.
Rakennustyön aikana lossiliikenne kulkee normaalisti. Rakennustarvikkeet tuodaan sillan itäpuolelle Savonlinnan suunnalta ja länsipuolelle Imatran suunnalta, joten työmaakuljetukset eivät käytä lossia. Sillan valmistuttua lossilaiturit puretaan ja ympäristö ennallistetaan.
Muutenkin liikennejärjestelyt pyritään hoitamaan niin, että työmaaliikenteestä olisi mahdollisimman vähän haittaa muulle liikenteelle.
– Työmaaliikenne väistää muita autoilijoita.
Silti turvallisuuden vuoksi kaasujalkaa kannattaa höllätä jatkossa Virmutjoki-Sulkava-välillä. Siltatyömaan takia tiellä alkaa kulkea paljon raskasta liikennettä.
– Työmaaliikenne pitäisi huomioida, ettei ajeta yhtä kovaa kuin normaalisti, Rämä huomautti.
– Muistakaa, että ilman lupaa ei kenelläkään ole asiaa työmaa-alueelle, Jetro Matilainen muistutti.
Työmaalla on parhaimmillaan hommissa 50 alansa ammattilaista, jotka tietävät paikkansa, mutta asiaton oleskelija saattaa joutua vaaratilanteeseen. Mikäli jollain on tarvetta päästä esimerkiksi veneenlaskupaikalle, kannattaa olla yhteydessä työmaapäällikköön, niin pääsy järjestyy.
Hankkeen pitäisi valmistua vuoden 2019 loppuun mennessä, mutta Graniittirakennus Kalliolla on aikomus olla valmiina ennen sitä.
– Tavoite on, että lokakuussa 2019 silta saataisiin liikenteelle, Antti Rämä totesi.
– Ei siinä muuta kuin ruvetaan tekemään!
Lue koko juttu torstaina 8.2.2018 ilmestyneestä Sulkava-lehdestä!