Palvelualuejohtaja Marjaana Kanervo oli kattanut reilusti kahvikuppeja Sulkavan terveysasemalla viime maanantaina. Ensimmäinen Attendon asiakasraatitilaisuus kiinnosti kuitenkin vain kourallisen verran kuntalaisia.
Asiakasraati on lähtöisin alun perin teollisuudesta. Sotepuolella raateja on käytetty muutaman vuoden ajan.
— Tällä toiminnalla on päästy avoimeen vuoropuheluun asiakkaiden kanssa ja ongelmiin on voidaan tarttua nopeammin kiinni.
Lähtökohtana on kuntalaisten ja asiakkaiden oikeus osallistua itseään koskevien asioiden kehittämiseen.
— Tämä ei tarkoita sitä, että meille sanellaan miten meidän täytyy tämä toiminta järjestää, vaan että voimme yhdessä kehittää asioita. Keskustellaan, tutustutaan, kartoitetaan nykytilaa ja saadaan palautetta, listasi Kanervo asiakasraadin tavoitteita.
Asiakkaiden kuuntelu on Kanervon mukaan tärkeää kuten myös asiakkaan auttaminen selviämään varsin monimutkaisissa ja vaikeaselkoisissa sotepalvelujärjestelmissä.
Asiakasraadin tarkoitus on kokoontua kahdesta kolmeen kertaan vuodessa. Sopiva henkilömäärä raatiin on 8-10 henkeä ja toiminta on vapaaehtoista. Keskusteluteemoista on hyvä sopia etukäteen.
Lue lisää Sulkava-lehdestä to 20.4.